ثبت رویداد آیین قوم بنی اسد در تقویم گردشگری کشور

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بندر گز از ثبت رویداد آیین قوم بنی اسد روستای گز غربی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمد خواجوی روز چهارشنبه ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۳ در گفت‌وگو با سیمای مرکز گلستان گفت: آیین‌های ماه محرم تنوعی به وسعت تاریخ غنی گلستان دارد و سنت‌ها و رسوم چند صدساله ساکنان این استان در نمایشی تمثیلی، بازسازی و یادآوری واقعه کربلاست که در آن عزاداران با برگزاری مراسم‌هایی که برخی از آن‌ها به ثبت ملی نیز رسیده، واقعه خونین کربلا را به ذهن‌ها متبادر می‌کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بندر گز افزود: از جمله آیین‌های عزاداری ماه محرم، آیین مراسم مذهبی قوم بنی اسد شهرستان بندر گز است که پس از ثبت ملی در فهرست آثار ناملموس ایران، در تقویم رویدادهای  مهم گردشگری کشور به ثبت رسید تا ازاین‌پس در برنامه‌ریزی مسافران و گردشگران قرار گیرد.

او بیان کرد: هرساله در یازدهم محرم، آیین مراسم مذهبی قوم بنی اسد در فضایی معنوی به‌منظور معرفی و آشنایی مخاطبان و شهروندان، با حضور مردم محلی روستای گز غربی برگزار می‌شود.

خواجوی یادآور شد: آیین عزاداری قوم بنی اسد شهرستان بندر گز یکی از هفت آیین عزاداری ثبت ملی شده استان گلستان است که با شماره ۱۴۰۵ در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس به ثبت رسیده است و اکنون نیز به شماره ۲۰۳۲۳۸۴۱ در فهرست رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062801759
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha